Cele trei principii fundamentale din ştiinţa tradiţională indiană a medicinei Ayurveda, numite sattva, rajas şi tamas nu sunt creaţii ale gândirii omeneşti, ci reprezintă cele trei forţe, trei tendinţe fundamentale obiective ale Naturii Primordiale. Prin interacţiunile lor reciproce se desfăşoară procesul de transformare a energiei subtile în energie potenţială, încorporată în substanţe.
Sattva reprezintă tendinţa spirituală a echilibrului, puritatea esenţială. Rajas reprezintă tendinţa spirituală ascendentă, dinamismul şi acţiunea. Tamas reprezintă tendinţa spirituală descendentă, inerţia.
Aceste principii primare (GUNA) pot fi conştientizate mai ales prin efectul manifestărilor lor. Oricine le poate recunoaşte prezenţa prin activitatea pe care o are trupul propriu, ele având rolul de a ghida energia în canalele ei subtile (nadi) corespunzătoare.
Vizionarii indieni din străvechime au urmărit să elucideze principiile naturii primordiale GUNA prin următoarea analogie:
Sattva, rajas şi tamas sunt trei forme ale aceleiaşi substanţe a naturii primordiale (mool prakriti), precum gheaţa, apa şi aburul sunt cele trei forme ale aceleiaşi substanţe – apa.
Sub formă de gheaţă, apa îşi pierde capacitatea naturală de a curge şi devine statică, limitată la o anume formă şi la un anume loc. în formă fluidă, apa poate curge liber în limitele vasului în care se găseşte. Sub forma de abur, este cea mai apropiată naturii ei, pentru că în această formă poate umple fiecare spaţiu şi îşi găseşte drumul prin toate cotloanele, ungherele şi nişele. Gheaţa corespunde aspectului tamas al esenţei, forma în care particulele individuale nu mai au puterea de a se mişca.
Apa fluidă corespunde aspectului rajas a esenţei, stadiul intermediar între gheaţă şi abur. Gheaţa trebuie să se transforme întâi în apă pentru a deveni abur şi viceversa. Apa înseamnă mişcare.
Aburul corespunde aspectului sattva al esenţei; el depăşeşte graniţele de greutate şi formă.
Tot ceea ce există trece prin cele trei forme sattva-rajas-tamas. Sattva, rajas şi tamas sunt ca un şnur în care au fost împletite trei panglici colorate diferit. Într-un loc predomină o culoare (GUNA), în timp ce în alt loc predomină o altă culoare. Dacă însă privim şnurul în întregul lui, vedem că predominanţa uneia dintre culori este numai o iluzie. Toate cele trei aspecte coexistă. Cele trei GUNA nu sunt entităţi de sine stătătoare, ci trei forme, trei atribute diferite, trei dimensiuni, trei frecvenţe ale unei unice esenţe, ale unei existenţe, ale unui adevăr unic.
Cele trei GUNA nu se deranjează, nu se contrazic şi nici nu îşi pun reciproc bariere. Mai mult, ele se ajută să-şi depăşească problemele şi să se dezvolte. Ele lucrează împreună şi separat şi se găsesc peste tot, în proporţii diferite.
NATURA PRINCIPIILOR GUNA
Adevărata natură sattva este desfătare. Adevărata natură rajas este durere. Adevărata natura tamas este interacţiune. Sattva este lumină. Rajas este acţiune. Tamas este densitate.
PUTEREA PRINCIPIILOR GUNA
Sattva este puterea luminoasă, care permite vederea clară şl care înlătură confuzia. Sattva este puterea intuiţiei, cea care permită, vederea dincolo de timp şi de spaţiu. Puterea clarviziunii „vizionarilor” şi a „sfinţilor” se dezvoltă din sattva. Puterea îi este desfătarea.
Rajas este puterea activă. Ea motivează şi inspiră în negoţ! Natura acestei puteri este durerea care rezultă din legea interacţiunii, rajas pune graniţe nemărginitului. Din starea de desfătare fără sfârşit, rajas conduce la cunoaşterea îngrădirilor şi a suferinţei.
Tamas este puterea delăsătoare şi izvorul îndărătniciei, al obstacolelor şi al reţinerilor. Tamas seamănă îndoială şi confuzie. Se spune că tamas are puterea de a învălui lucrurile. Se spune că ea face şarpe dintr-o funie şi din ţânţar armăsar.
CUM SE MANIFESTĂ CELE TREI PRINCIPII GUNA
După cum s-a menţionat anterior, între cele trei gune nu există o relaţie concurenţială. întotdeauna le regăsim pe toate trei şi chiar dacă, la un moment dat, domină una dintre gune, o alta va domina mai târziu. Există trei gune pentru o unică energie, care are trei atribute. Toate trei sunt forme ale existenţei. Atâta timp cât energia se dezvoltă, ea se află într-o stare de tranziţie. Această trecere se face în trei paşi. Guna reprezintă cele trei atribute prin care are loc trecerea.
Atunci când în fiinţă predomină sattva, rajas şi tamas trec în plan secundar. În această stare nu se resimt impulsuri de a întreprinde acţiuni, orice senzaţie de constrângere dispare, nu există nimic determinat, nici un motiv de mişcare, nici o problemă de rezolvat, nici o necesitate de masă sau somn şi nici un motiv de confuzie. Ce rămâne este cunoaşterea pură, fiinţa şi desfătarea. Astfel apare iluminarea, puterea radiantă a harismei şi seninătatea.
Când în fiinţă predomină rajas, sattva şi tamas trec în plan secundar. Această stare eliberează o cantitate mare de energie şi inspiraţie şi se manifestă printr-o nevoie mare de muncă şi spirit întreprinzător. Prin rolul său de mijlocitor între sattva şi tamas, rajas le foloseşte pe ambele, cunoştinţa şi ignoranţa. Aceasta provoacă nelinişte. Când predomină rajas trăim faze de dispoziţie pozitivă şi negativă. Datorită naturii sale active, există pericolul ca rajas să determine ambiţia.
Dacă în fiinţă predomină tamas, atunci sattva şi rajas trec în plan secundar. În această stare ne simţim leneşi, delăsători şi somnolenţi. Domină întunericul, amăgirea şi ignoranţa. O indiferenţă inertă se face simţită în această stare, ca şi o lipsă de inspiraţie, de dorinţă de munci, chiar foamea şi sexualitatea nu mai prezintă interes, iar mintea este blocată. Este starea totalei delăsări, dominate însă de constrângeri şi nesiguranţă.
PRINCIPIILE GUNA ŞI AUTOÎMPLINIREA
Autoîmplinirea înseamnă pentru fiecare om care tinde spre desăvârşire să ajungă la o împlinire totală a fiinţei sale. Sattva, rajas şi tamas, cele trei gune, reprezintă o cheie importantă pentru conştientizarea propriei stări de existenţă. Fără această cheie nu ar exista modalitatea de a afla dacă ne dezvoltăm şi ne manifestăm în mod real eul. Direcţia naturală în care se dezvoltă lumea pleacă de la sattva, trece prin rajas şi ajunge la tamas. Totuşi, acelaşi rajas care conduce de la sattva la tamas poate fi folosit pentru a transforma tamas în sarfva. Prin intermediul celor cinci organe ale simţului, omul are posibilitatea de a alege între a tinde continuu, prin dorinţe şi îngrădiri, în jos, spre delăsare (tamas), sau să fie activ (rajas) sau să se mişte în sus, spre lumină (sattva).
Omul predominat sattva are o privire de ansamblu şi poate cunoaşte trecutul, prezentul sau viitorul unui lucru. El are o perspectivă largă, ca a aceluia care stă în vârful muntelui şi care poate privi tot ce se află sub el.
Omul predominat e rajas poate vedea acelaşi obiect; el îl va ordona însă în schema proprie de funcţionare, putând cunoaşte efectiv valoarea prezentă a acelui lucru.
Omul predominat tamas va ignora obiectul până se va împiedica de el.
Sattva este lumină, claritate şi cunoaştere.
Rajas este inspiraţie, activitate, durere.
Tamas este îndoială, întuneric şi obligaţie.
Fiecare om are posibilitatea de a alege dacă vrea mai multă lumină în viaţa sa sau dacă vrea să se conecteze fluxului energetic care duce în jos, în direcţia tamas şi să sfârşească în totală inactivitate, în moarte.
Pentru a tinde spre un nivel sattva mai înalt, trebuie produs mai mult rajas. Aceasta are loc cu mai multă durere şi printr-o disciplină mai severă, care ne îndepărtează pe moment de mulţumire, căci tamas poate fi eliminată prin autodisciplină.
Durerea iniţială ne arată drumul spre lumină, desfătare, spre claritatea care ne permite autocunoaşterea propriei naturi şi a rolului pe care îl avem în Univers.
Cel care înţelege natura celor trei gune, prezenţa ei atotcuprinzătoare, îi poate recunoaşte prezenţa în sine şi îi poate urmări acţiunile şi interacţiunile pentru tot restul vieţii.
De cum reuşim să observăm, din punctul de vedere al cunoaşterii celor trei gune, impulsurile şi motivaţiile care ne fac să acţionăm, vom prelua noi înşine răspunderea pentru dezvoltarea propriului organism.
Dacă ne observăm obişnuinţele culinare, somnul, sexualitatea, gândurile şi respiraţia, vom constata că hrana, îmbrăcămintea, culorile, tonurile, ciclurile diurne şi nocturne, schimbarea anotimpurilor şi altele asemenea produc schimbări în noi înşine; vom descoperi de asemenea că unele alimente sunt de natură sattva, altele rajas, iar altele tamas. Vom recunoaşte că unele tonuri, culori, perioade din zi sau anotimpuri sunt sattva, altele rajas, iar altele tamas. De asemenea, vom înţelege ce înseamnă să te mişti uşor, plin de energie, dar şi delăsător sau somnolent şi vom afla că propriile sentimente sunt cele mai clare şi simple îndrumări spre atingerea propriului eu.
Vom vedea că activităţi şi întâmplări care produc lumină, claritate şi focalizare sunt de natură sattva, că tot ceea ce produce inspiraţie, activitate şi durere sunt rajas şi că tot ce conduce la constrângere, îndoială, necunoaştere şi somn este de natură tamas.
Dacă ne dezvoltăm rajas pentru a înmulţi sattva, ne vom putea împotrivi mersului natural al lucrurilor şi vom uni conştiinţa individuală cu acea conştiinţă din care porneşte totul. Răsplata celui care îşi asumă greutăţi este sat – chit – ananda (pură existenţă – pură conştiinţă – pură beatitudine).
HRANA SATTVA, RAJAS ŞI TAMAS
Alimentele proaspete, suculente, uşoare, uleioase, hrănitoare, dulci şi gustoase sunt de natură sattva. Dintre acestea se pot enumera: grâul, orezul, orzul, boabele verzi de soia, laptele, untul, mierea, zahărul nerafinat, sarea gemă, cartofii dulci, dovleceii, bostanii, castraveţii, spanacul, morcovii, sfecla roşie, fructele dulci si zemoase ca: mango, prune, pepeni galbeni şi roşii şi portocale dulci. Toate aceste alimente sunt uşoare, zemoase şi hrănitoare şi furnizează corpului, atunci când sunt corect folosite, energie sattva.
O masă compusă din alimente ca lapte, iaurt, lapte bătut, unt şi brânză proaspătă nefermentată oferă multă energie sattva. Acelaşi lucru este valabil şi pentru legume verzi, migdale, stafide, mere dulci, struguri dulci, banane, rodii, piper negru, grâu integral şi orez. Toate aceste alimente dau corpului energia necesară pe care acesta o consumă fără să îl împovăreze suplimentar şi îl ajută să ajungă la o chimie echilibrată a corpului, care formează piatra de temelie pentru a atinge o treaptă înaltă a conştiinţei în care predomină energia sattva.
Alimentele sattva aduc chitta (eul perceptibil, psyche) într-o stare de armonie, prin faptul că aduc sistemului individual un material uşor digerabil şi hrănitor.
Mărirea energiei sattva, precum şi dezvoltarea şi diversificarea spirituală poate fi susţinută şi prin alimente sattva, în special fructe, diverse soiuri de cereale, alese în funcţie de anotimp, şi legume, alimente ce corespund calităţilor sattva deja menţionate. Ideală este o dietă compusă numai din fructe ca portocalele dulci, merele, bananele, strugurii şi mango dulce. Cei care nu vor să renunţe la legume, cereale, seminţe şi păstăi trebuie să folosească grâu, târâte de grâu, pâine de casă din făină integrală (cel mai bine este să se folosească făină de grâu parţial încolţit, măcinat pe piatră), boabe de fasole mung, fasole galbenă, orez, legume cu frunze, diverse soiuri de dovleci, dovlecei, lapte şi unt.
Sursa: http://www.ecolife.ro
Cititi tot articolul pe: http://www.ecolife.ro/articole/sanatate/218-ayurveda-trei-principii-naturale-sattva-rajas-tamas.html
Ce ai gasit nou si bun...